HCC!Forth

HCC!forth

Jaarverslag 2006

16 april 2007

• Het orgelproject is weer een stap verder gekomen. We hebben tijdens een bijeenkomst kunnen zien hoe de nauwkeurig gemaakte orgelpijpen geluid gaan voortbrengen op een zogenaamde stemkast. Met dank aan Albert van der Horst en AndrĂ© de Knegt.
  • Willem Ouwerkerk en Mark Hartjes hebben verder gewerkt aan het schema voor een nieuw processor bord, de F51, en hebben dit gepresenteerd op de bijeenkomst van december. Nu de borden zelf nog.
  • Het lichtkrant project van Paul Wiegmans is ook weer aanwezig geweest op de HCC-dagen en de presentatie van de teksten is behoorlijk versneld d.m.v. een nieuw algorithme.
  • Het boekje van Ron Minke over het bouwen van een nieuw Forthsysteem voor de AVR processor is in het Duits vertaald. De Duitse zusterclub Forth Gesellschaft E.V. heeft het gepubliceerd. Internationale erkenning voor dit mooie stuk werk van Ron dus.
  • In januari 2006 is de laatste versie van Maisforth, 6.01, op de website gezet. Tot nu toe zijn er nog geen fouten gemeld behalve een die Albert Nijhof, de maker, zelf al gevonden had.. Een prestatie van formaat dus.
  • Er is een begin gemaakt met het online zetten van oude Vijgeblaadjes, met dank aan Dick Willemse
  • Op diverse bijeenkomsten zijn lezingen en demonstraties gegeven:
    • programmeren van de USHI via de IR link, door Ernst Kouwe
    • Lezing van Robert Henneke over uitbreidingen voor het ATS-bord in hardware en software.
    • Een lezing door Paul Wiegmans over de microcontroller gestuurde lichtkrant in Forth
    • Een lezing door Albert Nijhof over werken met sinus en cosinus in Win32Forth en Maisforth zobder gebruik te maken van floating point berekeningen.
    • o Lezing van Willem Ouwerkerk over: SeaForth 24, Gaskachel, F51
  • De presentatie op de HCC-dagen was dit jaar helaas niet zo succesvol. Er was te weinig foldermateriaal voor de bezoekers. Ook was de stand minder dan vorige jaren. Toch hebben diverse leden hun medewerking gegeven om o.a. de Tingel-tangel, de lichtkrant, het mais-kastje en de AVR-forth aan geĂ¯nteresseerde bezoekers te demonstreren.
  • De veiling van oude Forth-spullen uit de rommelzolder van de Forth-GG was een groot succes. Diverse leden gingen met interessante en nog bruikbare bordjes, computers , randapparatuur en documentatie naar huis.